
Hofors kommun utreder framtidens skolor
Hofors kommun har startat en utredning om framtidens skolstruktur. Syftet är att se över hur våra skolor används idag och hur de kan utvecklas för att på bästa sätt möta elevernas behov, skapa en trygg och god lärmiljö samt använda kommunens resurser på ett hållbart sätt utifrån ett förändrat elevunderlag.
Förslag för dig
Arbetet görs tillsammans med Mondo arkitekter och pågår under hösten och vintern. Utredningen omfattar:
- insamling av fakta om elevantal, skolornas skick, detaljplaner, ekonomi och upptagningsområden
- analyser och framtagande av olika förslag på skolstruktur
- risk- och konsekvensanalyser
- dialog med fackliga representanter och vårdnadshavare
En viktig del är att vårdnadshavare får möjlighet att vara delaktiga. Under våren kommer det att hållas en medborgardialog, där föräldrar och andra intresserade kan lämna sina synpunkter. En rapport med förslag ska presenteras i mars/april. Därefter tar kommunen ställning till nästa steg.
Mer information om datum och hur du kan delta i dialogen publiceras här på hemsidan.
Skolchef
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Nya regler för textilavfall
Från den 1 oktober gäller nya regler för sortering av textil. Kläder och textilier som är mycket smutsiga, trasiga, mögliga eller angripna av skadedjur får nu läggas i hushållssoporna i stället för att sorteras separat. -
Information om förskolan Eken
Barn- och utbildningsnämnden beslutade i juni 2025 att föreslå Kommunfullmäktige att stänga Förskolan Eken sommaren 2026. Ärendet har återremitterats. -
Minoritetsveckan är i full gång!
Varför inte gå och testa Entré ungdoms gigantiska slangbella på fredag kl. 15 i parken vid Folkan? -
Hofors kommun utreder framtidens skolor
Hofors kommun har startat en utredning om framtidens skolstruktur. Syftet är att se över hur våra skolor används idag och hur de kan utvecklas för att på bästa sätt möta elevernas behov, skapa en trygg och god lärmiljö samt använda kommunens resurser på ett hållbart sätt utifrån ett förändrat elevunderlag.