Förslag för dig
Dödsboanmälan
Bouppteckning eller dödsboanmälan
Hur går det till?
När en person avlider ska en bouppteckning eller dödsboanmälan göras inom tre respektive två månader efter dödsfallet. Förutsättningar för att få göra en dödsboanmälan är att tillgångarna i dödsboet endast täcker kostnaden för begravning och de utgifter som uppkommit med anledning av dödsfallet.
Bistånd till begravningskostnad och gravsten
När dödsboet saknar helt eller delvis tillgångar till begravningskostnaden/gravsten kan dödsboet söka ekonomiskt bistånd till dessa kostnader. Vid behov av ekonomiskt bistånd är det bra om dödsbodelägarna kontaktar kommunen innan beställning görs hos begravningsbyrå.
Biståndsnormen för begravning och gravsten är 50 % av gällande basbelopp. Basbeloppet för år 2025 är 58 800 kronor.
Om kostnaderna för begravning/gravsten överstiger 29 400 kronor, inräknat de tillgångar som finns i dödsboet, är det dödsbodelägarna som står för överstigande kostnad.
Taxa för tillfällig dödsboförvaltning
Det gäller dödsbo där det inte finns någon dödsbodelägare. Socialnämnden är ansvarig för boets provisoriska förvaltning till dess att det står klart att det ej finns några dödsbodelägare och ärendet går till Allmänna arvsfonden.
Taxan är utformad som en timtaxa motsvarande 0,8 % av gällande prisbasbelopp, för 2025, 470 kronor/timme.
Kontakt Individ & Familjeomsorg
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Välkommen på "öppet hus" inför sommarförskola
Tisdagen den 1 juli kl 12:00-16:30 -
Skolavslutning och sommarhälsning!
Torsdag den 12 juni är det dags för skolavslutning och med det avslutas ännu ett läsår. -
Akut avstängning av plankorsning på Gammelstillavägen torsdag 12 juni
Avstängningen gäller 12 juni klockan 9.00-12.00 -
Brunnsägare uppmanas att spara på vatten
Den torra hösten och relativt snöfattiga vintern börjar nu märkas av i Gävleborgs län. Det är framför allt små vattenmagasin som i nuläget är drabbade. För dig som har en egen brunn är det dags att bevaka nivåerna.