Överklaga kommunala beslut
Du som bor i Hofors kommun kan överklaga beslut som kommunen fattat. Det går att pröva lagligheten och i vissa fall även lämpligheten i kommunala beslut genom att överklaga dem.
Förslag för dig
Det gäller beslut som har fattats av ett kommunalt organ, det vill säga av kommunfullmäktige, kommunstyrelse eller av en nämnd. Det går också att överklaga beslut av en enskild förtroendevald eller tjänsteman som fattat beslut med stöd av delegation från en nämnd.
Laglighetsprövning
Om du anser att kommunen till exempel har fattat ett beslut som bryter mot en lag eller annan författning, kan du lämna in ett överklagande genom laglighetsprövning. Det kallades tidigare för kommunalbesvär.
En laglighetsprövning måste du lämna in skriftligt till förvaltningsrätten, senast inom tre veckor från den dag som kommunen har meddelat sitt beslut på kommunens officiella anslagstavla. I Kommunallagens (2017:725) 13 kap. kan du läsa mer om hur en laglighetsprövning går till.
Om ditt överklagande bifalls av förvaltningsrätten, upphävs kommunens beslut. Ett nytt beslut i frågan fattas inte automatiskt utan ärendet måste på nytt tas upp av kommunen.
Förvaltningsbesvär
Om du anser att ett kommunalt beslut som berör dig som privatperson är felaktigt, kan du överklaga det genom ett förvaltningsbesvär. Exempel på beslut som kan överklagas genom förvaltningsbesvär är bygglov, socialt bistånd eller skolskjuts.
Vid beslut som rör dig som individ är kommunen skyldig att informera dig om hur du kan överklaga beslutet. Du har tre veckor på dig från det datum du fick del av beslutet att överklaga det. Om ditt överklagande har kommit in i rätt tid skickar kommunen det vidare till den myndighet som ska överpröva beslutet. Om myndigheten inte ändrar beslutet enligt din begäran ska ärendet vidarebefordras till förvaltningsrätten.
Hur man överklagar
Om du vill överklaga kommunens beslut i förvaltningsärenden ska du skicka din skrivelse till:
Hofors kommun
813 81 Hofors
För att ditt överklagande ska kunna tas upp till prövning måste skrivelsen ha kommit in till kommunen inom tre veckor från den dag som du fick ta del av beslutet. Skrivelsen ska innehålla:
- Vilket beslut det är som du vill överklaga, till exempel genom att du anger ärendets diarienummer
- Varför du anser att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha
- Kompletterande handlingar som stöder din ståndpunkt, om det finns sådana
- Ditt namn, adress och telefonnummer samt din underskrift
Kontakt Överklaga kommunala beslut
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Då får du hem nya kärl för återvinning
Snart får du som är villaägare två nya kärl för dina sorterade plast- och pappersförpackningar. Hämtningen kommer att göras på samma sätt som ditt mat- och restavfall. På Gästrike återvinnares hemsida Länk till annan webbplats. kan du söka på din adress och få veta när du får dina kärl. -
Ylva Appelgren slutar som skolchef
Ylva Appelgren lämnar efter ca fyra år sitt uppdrag som skolchef i Hofors kommun. Detta efter en gemensam överenskommelse som innebär att Ylva gör sin sista arbetsdag idag den 30 september.Rekrytering av ny skolchef kommer att påbörjas omgående. En tf. skolchef kommer att tillsättas under tiden rekrytering pågår.”Jag och politiken har olika bilder över utvecklingen framåt, därför har vi kommit fram till att det är bäst för både Hofors kommun och för mig att avsluta här. Jag har haft lärorika och utvecklande år och ser tillbaka på min tid i Hofors med glädje. Jag vill passa på att tacka medarbetare och kollegor,” säger Ylva Appelgren. -
Fortsatt verksamhet i Hantverkarns lokaler
Det särskilda boendet Hantverkarn i centrala Hofors håller på att avvecklas. I lokalerna finns idag även annan verksamhet, såsom exempelvis matsal. Socialnämnden beslutade den 30 september att viss verksamhet ska fortsätta att bedrivas i matsalen samt receptionsplan på Hantverkargatan 32. -
Hur vill du som nationell minoritet
berätta för oss om din vardag?