Digitala tjänster och verktyg inom skolan
Förslag för dig
Hofors kommun erbjuder alla elever från förskoleklass och grundskola en egen surfplatta eller Chromebook för skolarbetet. Detta pga att läroplan och kursplaner ställer krav på digitalisering och digital måluppfyllelse i skolan. Digitala verktyg är också viktigt ur ett tillgänglighets- och likvärdighetsperspektiv för att göra skolmaterial tillgängligt för alla genom t ex uppläsning, översättning, diktering och språkhjälp.
Skolan använder flera olika system för olika syften. Många av systemen samverkan med varandra och hämtar eller lämnar data mellan sig för utökad funktionalitet för användarna.
Här är en kortfattad beskrivning av de olika systemen:
- EduLife: används bl a för att återställa borttappade lösenord för elevernas utb.hofors.se-konton.
- Google Workspace for Education: fungerar som stöd i lärprocessen och ger möjlighet till kommunikation, samarbete och gemensamt lärande för elever och lärare.
- LINA: här finns uppgifter om vilken elev som har vilket digitalt verktyg och här hanteras även skade-, försäkrings- och stöldärenden.
- Inläsningstjänst: förser elever med tjänst för upplästa läromedel.
- Lightspeed: hanterar bl a de appar som levereras till elevernas surfplatta/Chromebook.
- Skola24: skapar bl a scheman för eleverna.
- Infomentor: hanterar bedömning och närvarohantering, individuella utvecklingsplaner mm. Elever får åtkomst till skoluppgifter och pedagogisk planering samt kan lämna in uppgifter och få feed-back på dessa.
- Skolon: en portal för elever och lärare där skolornas digitala läromedel och material finns samlat.
Vilka typer/kategorier av personuppgifter behandlas?
- Namn, adress, e-postadress, telefonnummer
- Personnummer
- Klass, skola, schema
- Serienummer etc samt pinkoder för surfplatta/Chromebook
Varifrån kommer personuppgifterna?
Uppgifterna kommer främst från elevsystemet Edlevo, som i sin tur får vissa uppgifter från Skatteverkets folkbokföringsregister eller från vårdnadshavare.
Varför behandlas dessa uppgifter?
Kommunen behandlar dessa personuppgifter för att kunna följa skollagens bestämmelser. Behandlingen är nödvändig för att kunna utföra uppgift av allmänt intresse eller som ett led i skolans myndighetsutövning.
Vilken rättslig grund finns för behandlingen?
- Myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse
Vem lämnar vi uppgifterna till?
Uppgifterna lämnas till skolpersonal, administratörer, IT-enheten samt leverantörer av tjänster i de fall support behövs.
Vissa personuppgifter, som elevers e-post, kan ses av andra elever vid t ex samarbete om en skoluppgift. Elevs/vårdnadshavares kontaktuppgifter (adress och telefon) kan ses av andra vårdnadshavare i samma klass när de är inloggade i Infomentor.
Hur länge sparas uppgifterna?
Information från lärplattformen i skolan arkiveras efter varje läsår, e-postkonton och skoluppgifter knutna till dessa system gallras efter 3 månaders inaktivitet. När en elev slutat försätts kontot i vilande läge. Vissa uppgifter (som t ex betyg) ska bevaras.
Kontakt GDPR barn & utbildning
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Höstlov, invigning och jubileum – en vecka att fira i Hofors
Under höstlovsveckan händer det extra mycket i Hofors. Vi bjuder in till en vecka fylld av gemenskap, skaparglädje och firande! -
Lägre avgift för byggärenden under vintersäsongen
Byggtaxan ger dig en möjlighet att få 20 procents lägre avgift för alla byggärenden under vintersäsongen. Reduceringen gäller ärenden som kommit in till Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning och komplettförklarats under perioden 1 november 2025 till och med 28 februari 2026. -
Kommunen utreder centralisering av skolköken
Som en del av arbetet med att effektivisera verksamheterna och möta framtida krav ser kommunen över skolmåltidsverksamheten. Ett av förslagen som nu utreds är att samla matlagningen till ett centralt tillagningskök, men något beslut är ännu inte fattat. -
Nytt minoritetsråd i Hofors ska stärka inflytande och delaktighet
Den 30 september beslutade kommunfullmäktige i Hofors att inrätta ett särskilt minoritetsråd för samtliga nationella minoriteter.
