Serveringstillstånd
Serveringstillstånd för servering av alkoholdrycker.
Förslag för dig
Olika typer av serveringstillstånd
Ett serveringstillstånd kan gälla servering av alkoholdrycker till allmänheten eller till slutet sällskap, exempelvis ett företag eller en förening. Serveringstillståndet kan vara stadigvarande, gälla året runt, årligen under en viss tidsperiod eller vara tillfälliga, avse enstaka tidsperiod eller ett enstaka tillfälle.
Att söka serveringstillstånd
Ansökan om serveringstillstånd sker genom att en ansökan lämnas till kommunens alkoholhandläggare. Alkoholhandläggaren påbörjar en utredning som ska visa om den sökande motsvarar alkohollagens krav på sökande samt om verksamheten kommer att drivas i enlighet med alkohollagen. Under utredningstiden skickar alkoholhandläggaren remisser till framför allt:
- Polismyndigheten
- Räddningstjänsten
- Samhällsbyggnadsförvaltningen i Sandviken
- Skatteverket
- Kronofogdemyndigheten
En bedömning görs om serveringstillstånd kan beviljas, stor vikt läggs vid de remitterande myndigheternas svar. Därefter fattas beslut om att bevilja eller avslå ansökan om serveringstillståndet.
Mer detaljerad informaton hittar du vid avsnittet - Att söka serveringstillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Tillvägagångssätt för processen och myndighet:
- Ärendegång restauranger Pdf, 43.3 kB.
- Ärendegång tillfälliga tillstånd Pdf, 33.9 kB.
- Tillstånd från andra myndigheter Pdf, 34.9 kB.
När du ska starta en egen verksamhet är det många beslut som ska fattas och många kontakter med myndigheter som ska tas. På sidan Verksamt.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du få hjälp att göra en personlig checklista utifrån den verksamhet som du planerar.
Handläggningstid
När ansökan är komplett får du räkna med en handläggningstid på cirka fyra veckor.
Handlingar och blanketter
Har du inte möjlighet att använda e-tjänster och skriva ut handlingarna och/eller blanketter, kontakta alkholhandläggaren så får du handlingarna/blanketterna hemskickade.
Behandling av personuppgifter (GDPR)
Hofors kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen och kompletterande dataskyddsregler. Läs mer om hanteringen av personuppgifter i våra integritetsriktlinjer.
Kontakt Serveringstillstånd
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Ny översiktsplan är antagen
Under tisdagens kommunfullmäktige antog Hofors kommun den nya översiktsplanen, som tar sikte mot år 2040. -
Byggnationen av nytt äldreboende är igång
Nu är byggnationen av ett nytt äldreboende på Västerhöjden officiellt igång! Under onsdagen bjöds pressen in till en träff med socialnämndens ordförande Tomas Fröjd, Socialchef Cissi Hedwall samt Anders Krabbe och Olof Enqvist från JSB Construction AB. De berättade om projektet och dess betydelse för både kommuninvånare och medarbetare.Tomas Fröjd fick äran att ta ett "första spadtag", vilket genomfördes med inget mindre än en gigantisk grävmaskin."Det känns roligt att vi är igång med nya bygget. Det kommer att bli ett modernt äldreboende för våra kommuninvånare”, säger Tomas Fröjd.Boendet beräknas vara klart för inflytt i juni 2026 och kommer att ha plats för 80 personer. -
Information om förskolan Eken
Det är inte längre aktuellt med stängning av Ekens förskola. Hofors kommun kommer att göra en större utredning i ett kommunövergripande perspektiv med hänsyn till befolkningsprognos, bostadsområden och skolstruktur. -
Information om hantering av trädgårdsavfall
Vårstädningen står för dörren och vi får många frågor om vad som gäller för hantering av trädgårdsavfall.