Hofors Kommun logo, länk till startsida

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)

VMA, Viktigt meddelande till allmänheten (Hesa Fredrik) är ett varningssystem som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner.

Förslag för dig

Viktigt meddelande till allmänheten

Om du nås av ett VMA ska du följa de uppmaningar som ges. Följ även händelsen i Sveriges Radio P4 eller på Krisinformation.se Länk till annan webbplats.. Du kan också ringa SOS Alarms informationsnummer 113 13 om du har frågor eller vill veta mer om händelsen.

Utomhusvarningssignalen ljuder ihållande i sju sekunder med fjorton sekunders tystnad under minst två minuter.

I Hofors kommun finns åtta stycken tyfoner. På MSB:s webbplats kan du se på kartan var tyfonerna finns Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

VMA-tyfonen har fyra funktioner:

• VMA
  • Beredskapslarm
  • Flyglarm
  • Faran är över

Systemet testas fyra gånger per år

Utomhusvarningssystemet för viktigt meddelande (VMA) testas fyra gånger per år. Testet görs för att kontrollera att tutorna fungerar och för att de personer som hanterar systemet ska få öva. Klockan 15.00 första helgfria måndagen i mars, juni, september och december testas signalen.

Du kan få VMA i flera olika kanaler:

• via radio och tv
  • från Krisinformation.se via webb, app och i sociala medier
  • som notis i Sveriges Radios app SR Play.

I vissa fall kan du bli varnad genom:

• talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området
  • sms till din mobil om den används i det drabbade området

Artikeln uppdaterades senast:

Aktuellt i Hofors kommun