Suomeksi
english
Hofors kommun
Hofors kommun
Dela Dela
Lyssna

Lyssna

Translate

Translate


Kersin Hesselgren - Lättläst

Kersin Hesselgren 1872-1962

När Kerstin var barn

Kerstin föddes i Hofors för över 140 år sedan. Hennes pappa hette Gustav Adolf och var bruksläkare. Hennes mamma Maria var hemma och tog hand om barnen. Kerstin var äldst, hon fick fem syskon. Dom hette Hugo, Carl, Greta, Erik och Ingrid. Familjen bodde i doktors villan, som fortfarande finns kvar och ligger vid kanalen nära Hammardammen.

De var ofta ute i naturen på utflykter. På vintern åkte de skidor. På den tiden fanns inte långbyxor för flickor så de åkte i sina kjolar. Alla barnen fick lära sig simma när de var små. Kerstin kunde simma redan när hon var 4-5 år.

Kerstins arbetsliv

Då Kerstin var 30 år, 1902, for hon till London för att bli yrkes- och bostadsinspektör. Inspektörerna skulle kontrollera att ägarna följde de lagar som fanns för arbetare i fabriker. Kerstin fick då se hur illa kvinnorna hade det i fabrikerna. Arbetet var hårt och smutsigt. Ett utedass skulle räcka till alltför många. Inga möjligheter att tvätta sig fanns. Efter tre år tog hon examen som yrkes- och bostadsinspektör.

Kerstins utbildning

Kerstin gick inte i den vanliga folkskolan utan mamma Maria lärde sina egna barn att läsa. Familjen läste ofta högt för varandra. När Kerstin blev lite äldre anställdes två lärare som undervisade barnen hemma. Bröderna fick gå i en pojkskola i Gävle. När Kerstin var 18 år skickades hon till en flickskola i Schweiz. Där lärde hon sig engelska, tyska och franska. Det var en hård skola men Kerstin var glad över att få lära sig mycket.

Hemma i Sverige igen skulle hon välja utbildning. I Stockholm läste hon till sjuksköterska och fältskär. Sedan läste hon hushållsekonomi I Tyskland. Där tog hon examen som skolkökslärarinna.

Kerstin som politiker 1922-1934 och 1937-1944

Kvinnor i Sverige fick rösträtt 1921. Kerstin var den första kvinna som blev invald i Riksdagens första kammare. Hon kom med många förslag. De handlade ofta om arbetslivet, om kvinnors löner och pensioner, utbildnings frågor, stöd till fredsarbete, sexualundervisning och sociala frågor. En hjärtefråga för Kerstin var att män och kvinnor skulle ha samma lön. Annat som hon arbetade hårt för var att barnen skulle få det bättre. Hon föreslog att barnbidrag skulle delas ut. Det gick igenom 1937 för de som hade det sämst ställt. År 1948 blev det barnbidrag för alla. Kerstin ville också att staten skulle ge bidrag till daghem så att kvinnor skulle kunna arbeta utanför hemmet. En ny fråga som Kerstin började arbeta med var att Sverige skulle ta emot flyktingar som var förföljda i andra länder. Det här var vid den tiden då nazisterna förföljde judar och romer i många länder.

Kerstin i NF ( Nuvarande FN).

Kerstin var Sveriges ombud i NF. Där arbetade hon för fred, mot rasism och för kvinnors rättigheter i hela världen. Hon fick många att lyssna när hon talade.

Minnet av Kerstin

Kerstin blev 90 år. Hon dog 1962. Hennes grav finns på Ovansjö kyrkogård i Kungsgården. Kerstin har varit motiv på två svenska frimärken. I Hofors har en gata och ett sjukhem fått hennes namn. En staty av henne finns vid Hofors hembygdsgård. Hennes föräldrahem, doktorsvillan, finns kvar fortfarande.

Hofors Kommun
813 81  HOFORS

Besöksadress:
Granvägen 8

Växel:
0290-290 00

Org nr:
212000-2296

Hofors Kommun
813 81  HOFORS

Besöksadress:
Granvägen 8

Växel:
0290-290 00

Org nr:
212000-2296